Vliegtuiglawaai en waar je het kan melden
Dit bericht is ingediend door een Meentbewoner. Naam bij de redactie bekend. Vliegtuiglawaai
U heeft het vast al gemerkt: sinds een tijdje liggen we in de Meent precies in een van de favoriete af- en aanvliegroutes van Schiphol.
Het lawaai hoor je al van verre aankomen. Het begint zacht, zwelt langzaam aan, wordt oorverdovend en vertrekt dan weer langzaam. En dan komt de volgende. Zo gaat het maar door, om de twee minuten.
Afgelopen zomer moest menig gesprek in de tuin gestaakt worden vanwege de herrie. En dat lawaai is er niet alleen overdag. 's Avonds laat of vroeg in de ochtend gebeurt het net zo goed. Slapen kun je dan wel vergeten.
Bewoners Aanspreekpunt Schiphol verteld dat het te maken heeft met werk aan de Kaagbaan. Daarom zijn we nu vaker de klos. Maar als het werk aan die baan klaar is komt er al weer een volgende klus aan die ook overlast zal veroorzaken. En dan moeten we nog maar afwachten of vliegveld Lelystad ons hinder gaat bezorgen, door het luchtverkeer aldaar. Of omdat Schiphol z'n routes vanwege Lelystad moet gaan verleggen.
Is er wat tegen te doen ? Niet veel. Eigenlijk is er maar één middel dat ons burgers ten dienste staat : melden dat we last hebben. Zodat er rekening mee wordt gehouden.
Daar is een speciale website voor in het leven geroepen: Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Kortweg BAS. Daar is ook de dichtheid van het aantal meldingen te zien.
Het lijkt mij een goed idee dat we als Meent-bewoners dat middel massaal gaan gebruiken.
Zodat de mensen die het voor het zeggen hebben niet denken: "Ach, laten we maar lekker over de Meent vliegen. Die mensen die daar wonen vinden alles best. Daar horen we nooit wat van. "